TRIO RODIN

Evenementgegevens

• Datum:

Recensie van zondag 14 oktober 2018.

JONG SPAANS TOPTALENT BIJ MUZIEK IN WADDINXVEEN
Trio RodinZe waren zondag weer net naar Nederland overgekomen om het oktoberconcert te geven in de Remonstrantse kerk. Trio Rodin: Carlez Puig, viool, Esther Garcia en Jorge Mengotti, piano. Ze spelen verbluffend, mooi en gepassioneerd. Alsof de complexe muziek van bij voorbeeld de tegendraadse ritmes van de Polka van Shostakovich natuurlijk en vanzelf gaan. Onderlinge blikken en de beweging van de muziek zijn voldoende voor een uitgebalanceerd samenspel.

Trio Rodin speelt in Waddinxveen een fraai en afwisselend programma met na de pauze muziek van Spaanse en Zuid-Amerikaanse componisten. Twee nummers van Piazolla vormden ware uitsmijters. Het publiek genoot met volle teugen.

En wie er nog niet genoeg van had was er een cd van Trio Rodin te krijgen met fraaie kamermuziek van Granados en kreeg daarmee muzikaal goud in handen!

Met vriendelijke groet, Harry
Volg ons ook op Facebook

Zondag 14 oktober 2018 om 15:00 uur – TRIO RODIN
Carles Puig (viool) // Esther Garcia (cello) // Jorge Mengotti (piano)

Trio Rodin (vernoemd naar de beroemde Franse beeldhouwer) behoort tot de meest veelbelovende jonge pianotrio’s van dit moment. Opgericht in 2011 in Utrecht met als doel zich te richten op een professionele loopbaan in de kamermuziek met pianotrio repertoire, nam het Trio deel aan verschillende cursussen en masterclasses gehouden door gerenommeerde musici. Tevens hebben zij een masteropleiding gevolgd in de “Scuola superiore internazionale di musica da camera del Trio di Trieste” in Duino (Italië) bij het prestigieuze Italiaanse Trio di Parma.

Het trio richt zich op het presenteren van grote werken uit de kamermuziekliteratuur in een breed scala van stijlen, van klassieke tot hedendaagse muziek. In deze richting hebben ze deel genomen aan de “Gaudeamus muziekweek”, een festival opgedragen aan de contemporaine muziek. Dankzij het Programma “Call for composers” had het Trio Rodin de kans om samen met een groot aantal jonge talentvolle componisten te kunnen werken en gloednieuwe werken aan zijn repertoire toe te voegen.

Trio Rodin heeft concerten gegeven in Spanje, Ierland, Italië en Nederland. Ze hebben in de belangrijkste zalen van Nederland gespeeld, waaronder de Kleine zaal van het “Concertgebouw” te Amsterdam, “Vredenburg” in Utrecht, “Muziekgebouw” in Eindhoven en “De Toonzaal” in Den Bosch. Ook traden zij op verschillende festivals op zoals “Het Grachtenfestival” te Amsterdam, “Festival Mas i Mas” in Barcelona, “Festival de Musica de Cámara Monteleón” (Spanje), “Kilkenny Music Festival” (Iërland).

De afgelopen jaren won het drietal prijzen op verschillende internationale concoursen zoals “XI Concurs de Música de Cambra Montserrat Alavedra” in Terrassa (1e prijs), “Who´s Next Chamber Music Competition, Almere” (Publiekprijs), “III Internationale Concours Villalgordo del Júcar” in Albacete (2e prijs), “Josep Mirabent i Magrans” in Sitges (2e prijs). Bovendien, zijn zij de winnaars van de Storioni Festival Prijs 2013 in ’s Hertogenbosch, en naar aanleiding daarvan hebben ze gespeeld in de Spiegelzaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Tevens waren zij finalisten op andere concoursen, waaronder het “X Internationale Concours Ecoparque de Trasmiera” in Arnuero, Santander en “XXIII Paper de Música de Capellades” in Barcelona.

Ze zijn regelmatig te beluisteren op nationale en internationale radiozenders zoals “Radio 4” (Nederland), “Catalunya Música” en “RNE” (Spanje), “France Musique” (Frankrijk), WDR en Deutschland Radio Kultur (Duitsland), RAI (Italië)…Inmiddels is Trio Rodin een gerenommeerde kracht in de wereld van de kamermuziek. Een fraai bewijs daarvan is het feit dat hun eerste album al twee keer op rij tot één van de “Favourite Album’s” van de maand door NAXOS is verkozen. Een cd vol muziek van Enrique Granados, wiens honderdste sterfdag in 2016 wordt herdacht.

Esther en Carles hebben twee instrumenten uit de collectie van Het Nationaal instrumentenfonds in bruikleen. Carles bespeelt een viool gebouwd door Giuseppe Fiorini in Zurich in 1930 en Esther een cello gebouwd door Hendrik Woldring in Groningen in 2006.

TRIO RODIN bestaat uit:
Carles Puig ñ viool
Esther GarcÌa ñ cello
Jorge Mengotti ñ piano

CONCERT PROGRAMMA 14 OKTOBER 2018
J. HAYDN (1732-1809)
Piano trio Hob. XV/31 in Es klein
I. Andante
II. Allegro: Jacobs droom
E. GRANADOS (1867-1916)
Intermezzo (uit de Opera ìGoyescasî)
D. SHOSTAKOVICH (1906-1975)
5 stukken voor 2 violen en piano
(arr. Atovmyan-Trio Rodin)
I. Prelude II. Gavotte III. Elegy IV. Waltz V. Polka

____________________________________

J. TURINA (1882-1949)
5 Zigeunerdansen
I. Zambra II. Danza de la seducciÛn
III. Danza ritual IV. Generalife
V. Sacro-Monte
L. GIANNEO (1897-1968)
2 Danzas argentinas
I. G¸eya II. Bailecito
A. PIAZZOLLA (1921-1992)
Oblivion
La muerte del ·ngel

ln het Pianotrio Hob. XV/31 (“Jacobs droom”) van Joseph Haydn opent het eerste deel met een prachtig zangerig thema. Dit wordt enkele keren herhaald met variaties en dan gevolgd door een tweede, iets vlotter thema. Beide thema’s komen verschillende malen, elegant gevarieerd, terug. Het tweede deel heeft een speels en opgewekt karakter. Haydn schreef dit stuk voor Therese Jansen, een van de beste pianisten in Londen aan het eind van de achttiende eeuw. Het tweede deel van dit trio was aanvankelijk een eendelige sonate met de titel “Jacobs droom”. Haydn schreef het eerste deel er later bij. In Londen was Haydn bevriend met een Duitse muziekliefhebber. Die had de vervelende gewoonte om de hoogste noten, vlak bij de kam, te hoog te intoneren. Haydn besloot een schijnbaar eenvoudige sonata stiekem te schrijven met een passage met de hoogste noten, geinspireerd op de hemelse ladder die Jacob in zijn droom had gezien.

De prachtige muziek van Enrique Granados kan zeker 100 jaar na zijn tragische overlijden, niet vaak genoeg gespeeld worden. Hij staat bekend als een typische ‘nationale’ componist; als iemand die vooral zijn nationale – in dit geval Spaanse – achtergrond in zijn muziek naar voren wilde laten komen. Zijn piano suite “Goyescas” was zo populair, dat Granados, op aanraden van anderen, haar omwerkte tot een opera, die in 1915 in New York in première ging. In een dag tijd moest Granados een Intermezzo schrijven voor zijn opera Goyescas, om de première te redden. Dat levert een prachtig werk op. Op de terugreis komt Granados bij een torpedo in Het Kanaal om.

Levon Atovmyan, levenslange vriend en bondgenoot van Dmitri Sjostakovitsj, bewerkte veel van de werken van de russische componist. De 5 stukken voor 2 violen en piano (hier in een bewerking voor viool, cello en piano van Het Trio Rodin) zijn arrangementen uit verschillende monumentale werken van Sjostakovitsj. De Prelude (uit “The Gadfly” op.97), Gavotte en Elegy (uit de Ballet Suite num.3), Waltz (uit de “Tale of the priest and his servant Balda”) en de Polka (uit de Ballet Suite num.1).

Joaquín Turina, geboren in Sevilla (Andalucië), was een van de vier componisten die tot de herleving van de Spaanse muziek aan het einde van de negentiende eeuw bijgedragen heeft. De andere drie waren Albéniz, Granados (de zogenaamde ‘eerste generatie’ en de Falla (die samen met Turina de ’tweede generatie’ vormde). Deze vier componisten gaven de Spaanse nationale muziek een vernieuwde vorm. Na zijn eerste studies in zijn geboortestad, ging Turina bij d’Indy en Mozkovsky in de leer aan de Schola Cantorum van Parijs. Hij leerde er onder andere Albéniz, de Falla, Debussy en Ravel kennen.

De Argentijnse componist Luis Gianneo is in Buenos Aires geboren uit italiaanse ouders. Zijn muziek heeft invloeden van populaire dansvormen en argentijnse ritmes. “Güeya” en “Bailecito” zijn vol van aantrekkelijke ritmes en mooie harmonieën.

Astor Piazzolla was een Argentijns tanguero (tangomuzikant) bandoneist en componist. Zijn nieuwe tango benadering zorgde voor een vernieuwing van de Tango, een stijl die gebruikmaakt van dissonante harmoniën en gesyncopeerde ritmes, en brengt zodoende de Tango van de dansvloer naar de concertzaal.

TRIO RODIN

Uitvoering

Zondag 14 oktober 2018 in de Remonstrantse Kerk, Zuidkade 59, Waddinxveen.
Aanvang 15.00 uur. Kerkzaal open een half uur voor het begin van de uitvoering. Kaarten aan de zaal. Reserveren kan via Klik hier om te reserveren.

Telefonisch reserveren kan ook via 06 53 28 10 16 of 0653 67 27 87.
Entree €12,50 incl. koffie of thee. Vonkpashouders en houders van de Rotterdampas €10,00. Jongeren tot 21 jaar €7,50. Alle betalingen á contant aan de zaal. Ruime gratis parkeergelegenheid beschikbaar.

Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.